Een Belgische Cabrio

 

    In 1955 bouwt D'Ieteren zowat 600 wagens, waarvan 500 op de Belgische markt worden verkocht. Maar dat jaar wordt ook gewerkt aan een groots project, dat de attractie van het Autosalon 1956 moet worden: een 4 plaatsen cabriolet afgeleid van de Dyna berline, zeer elegant en goed afgewerkt, die voor alle distributiemarkten uitsluitend bij D'Ieteren zou moeten worden gemaakt. Het model boekt een enorm succes op het salon, waar de onmiddellijke serieproductie wordt aangekondigd aan de prijs van 124.900 BF, wat 50% duurder is dan de berline.

Dyna Z15 (1957)

 

    Van een heuse bestelling van 100 cabrio's (gekregen in januari 56) blijken echter slechts enkele exemplaren ooit het daglicht gezien te hebben, in plaats van het geplande ritme van twee per week. Het project leek nochtans zo interessant in de ogen van de Franse verantwoordelijken, dat het ontwerp volledig opnieuw werd bestudeerd in Frankrijk.

Op het Salon van Parijs 56 werd een prototype getoond, dat nog steeds door D'Ieteren was gesigneerd maar de werkelijke productie in (kleine) serie begon in de maand mei van het volgende jaar en wel in de Panhardfabriek te Orléans in plaats van in de werkplaatsen in Etterbeek. Dit gebeurde in mei 1957.