De jaren vijftig - De revolutie van 1954 : de Dyna Z

____________________________________________________________

 

 

De Dynavia

 

Dynavia    Op het Salon van Parijs in 1948, in de tijd dat het begrip "Show Car" nog niet bestond, stelde Panhard een wetenschappelijk bestudeerd aërodynamisch prototype voor : de Dynavia. De Dynavia, ontworpen door Louis Bionier, nam de heel opmerkelijke vorm aan "en goutte d'eau"(waterdruppel). Dit prototype deed de ronde van alle salons om daarna door iedereen vergeten te worden, uitgenomen door Bionier, die dit type gebruikte om een nieuwe Dyna te ontwerpen.

 

De verrassing van het autosalon van Parijs

 

    Op 17 juni 1953 werd de nieuwe Panhard aan de pers voorgesteld. Deze was nog maar een prototype die op geen enkele seriewagen leek. Deze "Dyna 54" (type Z1), resultaat van een diepgaande aërodynamicastudie, bestond uit een koetswerk met afgeronde 1ijnen met plaats voor 6 personen en een grote kofferruimte. Voor haar structuur ging men nog veel verder dan de oude Dyna : he1emaa1 in "duralinox" uitgevoerd woog de zelfdragende carrosserie slechts 98,5 kg, een echt record !

 

Revolutionair  Dyna Z

    Een grondige studie van de infrastructuur beoogde de combinatie van robuustheid en lichtheid van de wagen. Andere originaliteit : het ganse voortstuwingsmechanisme vooraan werd gemonteerd op een dwarse buis die met slechts 6 bouten ann het karkas was vastgeschroefd. Dit onuitgegeven concept voor de plaatsing van de motor liet toe in een minimum van tijd het volledig mechanisch gedeelte bloot te leggen. Naast revolutionair door haar structuur, haar aërodynamische lijn en haar concept van assemblage was de Dyna 54 dit evenzeer door de binneninrichting. Alle bedieningsorganen en instrumenten waren samengebracht in het dashboard en op de stuurkolom. Met het oog op veiligheid werd het dashboard geheel afgerond en bekleed met schokabsorberend rubber, die de inzittenden voor letsel moest behoeden tijdens een botsing.

 

    In 1953 verenigde de DYNA in zich alle streefcijfers van de hedendaagse wagens : 5pk - 6 plaatsen - 6 liter per 100 km en 130 km/u. In één wagen waren aanwezig de prestaties van de Citroën 15/6 (de "koningin van de baan"), de behendigdheid van de Renault Fregate, de zuinigheid van de Renault 4 PK, alles voor de prijs van een middenklasse wagen.Gekoppeld aan een ongekende baanvastheid was dit wel de kwadratuur van de cirkel. Einde 1953 startte de serieproductie van deze wagen.

 

 

Ze bereikt haar piek in 1957 met 37.991 eenheden, een topper in de geschiedenis van dit merk.