De revolutie van 1954 : de Dyna Z

 

Overzicht '54 in België

 

    Het jaar 1954 wordt afgesloten met een zeer positieve balans : 268 wagens verkocht, tegenover 201 het jaar voordien. De Junior heeft in zijn topjaar 1954 80 klanten gevonden. Op 23 mei wordt de Grote Prijs voor Seriewagens een nieuwe triomf voor Panhard, die zijn reeks voor de vijfde opeenvolgende maal wint. Ziehier het commentaar van Jacques Ickx (vader van Jacky en beroemd sportjournalist in die tijd) over de Dyna Z1 in het Nr. 230 van "Englebert-Magazine" : "Natuurlijk ontsnapte de reeksoverwinning in 1000 cc weer niet aan Panhard, en in 't bijzonder aan Welter, de uitgelezen Antwerpse specialist in het merk. Maar men is nu stilaan zo gewend aan de mirakels van deze kleine tweecilinder van Panhard, dat men niet eens meer verbaasd staat bij het optekenen van een algemeen gemiddelde van 118,621 en een beste ronde aan 120,454 km/u. Het gaat hier nochtans om een motor van slechts 850 cc, zijn me dat cijfers!" 

 

 

 

Een Belgische Dyna Junior 

 

    Vanaf eind 1953 begon dus de assemblage van de Dyna 54 in de werkhuizen in Etterbeek. Dit geldt eveneens voor de Junior, die naar de wensen van het Belgische klienteel sterk werd gewijzigd. Een gebogen voorruit en een gewijzigde grille zorgen voor een veiliger uitzicht, terwijl een kofferdeksel, een totaal herziene binnenuitrusting en een versnellingshendel aan het stuur (zeer in trek in 1954) de wagen wat meer beschaafd maken. Volgens de invoerder bezit deze voor 60 % Belgische wagen een "haute couture" koetswerk. Hij verschijnt voor het eerst op het Salon van Brussel in januari 1954. Daarnaast stelt Albert D'Ieteren hier een cabriolet voor op basis van de Junior, met een totaal verschillend koetswerk . Spijtig genoeg blijft dit het enig exemplaar.

Het verkoop in België

 

   Op het Salon van Brussel 1954 heeft de NV H. de Hemptinne een zeer mooie stand, met bijzonder interessante wagens : in de eerste plaats een coupé grand sport Ghia-Aigle, maar ook Juniors en Dyna's 54.

Carrosserie Albert D'Ieteren

 

 

    Al deze wagens zijn bij ons gebouwd, maar de Junior en Dyna 54 komen niet van de Ducpétiauxlaan, want eind 1953 wordt de samenwerking met J.Coune stopgezet. Harold de Hemptinne neemt nochtans de gebouwen op de Ducpétiauxlaan over om er de burelen en herstellingswerkplaatsen te vestigen. Maar met het oog op een grote uitbreiding van de verkoop, die te verwachten was met het succes van de nieuwe Dyna, moest gezocht worden naar een onderneming die een veel groter aantal voertuigen moest kunnen bouwen, zonder afbraak te doen aan de zeer verzorgde kwaliteit. De werkplaatsen van het koetswerkbedrijf Albert d'Ieteren, 48-54 Beckersstraat in Etterbeek voldoen aan deze voorwaarden. Het bedrijf is sinds jaren gekend voor zijn kwaliteitswerk met de bouw van elegante koetswerken op prestigieuze onderstellen. Na de oorlog heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in de verkoop en onderhoud van luxewagens zoels Delahaye, Delage, Bugatti en nadien Armstrong-Siddeley. Hier worden ook de "Wheathershie1ds" schuifdaken gemaakt van uitstekende kwaliteit, die men op tal van wagens uit de jaren 50 vindt.