De Panhard-Citroën akkoorden   

 

    Panhard had nood aan diversificatie in het gamma van de Dyna. In de jaren '50 stopte het bedrijf de afdeling van de houten machines, die haar oorspronkelijke activiteit uitmaakte. De afdeling vrachtwagens, vroeger erg belangrijk, stierf langzaam uit. De productie van de bedrijfsvoertuigen werd stopgezet en de laatste Juniors reden buiten in de lente 1956. Buiten de berlines Dyna, was er maar één zaak bloeiend namelijk de militaire voertuigen. In de avenue d'Ivry zocht men naar uitbreiding van het Dyna gamma en van haar beperkt verdelersnet. In deze context werden de eerste akkoorden afgesloten met Citroën. Op 6 april 1955 wordt de officiële mededeling gedaan. In een eerste tijd werd alleen de constructie van de 2 PK vrachtwagen aan Panhard toevertrouwd. In juli '56 werd de samenvoeging van de verdelersnetten van Citroën en Panhard met ingang van 1 oktober bekend gemaakt.

 

Hun gevolgen

 

   Wat ook het gevolg op lange termijn weze van de akkoorden Panhard-Citroën, het moet gezegd dat de samenwerking goed uitkwam voor beide partijen. Voor Citroën kwam er naast de industriële verruiming ook een reddende engel om het gat te vullen in de gamma tussen de 2 PK en de ID/DS (in afwachting van de GS) met een tweecilinder met luchtkoeling, voorwielaandrijving, vloeiende lijnen en een vooruitstrevend imago. Voor Panhard was de grote uitbreiding van het distributienet het belangrijkste voordeel, met hieraan gekoppeld een forse stijging van verkoop en productie. Dit doel werd in mindere mate bereikt in Frankrijk dan in België.

 

De repercuties in België

 

  • De Dyna werd in Vorst gemonteerd

    Deze overeenkomst deed zich onvermijdelijk voelen in België. In januari 1957 deelt "Cosmos Garage" (één der belangrijkste Citroënverdelers in Brussel) mede dat de Panhard modellen in hun verkoopsprogramma worden opgenomen. Vanaf de eerste dagen van het jaar 1957 worden ook reeds plannen gemaakt om de Dyna op de band te zetten in de Citroënfabriek te Vorst. Een belangrijke bladzijde in de geschiedenis wordt nu omgedraaid.

 

  • Bezoek van de heren Paul en Jean Panhard in Brussel

    Op 4 april 1957, tijdens een bezoek van de heren Paul en Jean Panhard aan de S.B.A. Citroën, werd de fusie van de verkoops- en naverkoopsnetten officieël bekendgemaakt. Een flink deel van de NV .H de Hemptine-personeel gaat trouwens over naar Citroën. In de maand februari werden reeds drie-vier Dyna's gebouwd in de fabriek van Vorst. In maart start de ketting definitief, tegen een tempo dat algauw dat van de Carrosserie D'Ieteren in de schaduw laat. Op die 4de april waren reeds 75 Dyna's buitengereden. Het gamma dat door de uitzonderlijke diversiteit uitblonk in de eerste helft van het decennium '50, werd tot het allereenvoudigste herleid in de lente van '57 : Een enkel model werd slechts aan het cliënteel aangeboden, de berline Dyna Z 12 Grand Luxe, tegen de prijs van 74.950 BF

 

In elk geval, werd het verdelersnet alvast vervijfvoudigd, van 50 agenten sprong men naar de 250 !