De 24 : de laatste droom

 

Citroën aan 't roer

 

    In april 1965, neemt Citroën het toezicht op Panhard over en eind mei rolt de laatste 17 van de lopende band. In de tijd dat men op de "Quai de Javel" aan de nieuwe "GS" dacht interesseert Pierre Bercot, de toenmalige baas, zich niet veel meer voor de toekomst van Panhard. Alle initiatieven om het gamma 24 te ontwikkelen (waaronder een prototype op DS onderstel met 2 liter motor met dubbele bovenliggende nokkenas) zijn afgewezen. Zo was de oudste autoconstructeur ter wereld ter dood veroordeeld...

 

    Het gevolg was voorspelbaar : op 20 juli 1967 om 16 uur rijdt de een metaalblauwe 24B buiten. Dit was de laatste Panhard & Levassor personenauto uit de oude fabriek van de avenue d'Ivry 19, die zoveel historische modellen voorbij had zien gaan.

 

    De laatste Belgische Panhard was een zilvergrijze 24 BT ingeschreven op 27 september 1967, deze wagen bestaat nog steeds.