De PL17, een stille evolutie

 

A little face-lift

 

    In het begin van de zomer 1959 stelt Panhard de PL17 voor, de opvolger van de Dyna die er in feite slechts van verschilt door een face-lift vooraan en achteraan.

De Productie begint  in België

    De eer valt te beurt aan Vorst om de eerste reeks te assembleren, in de versies Luxe en Grand Luxe tegen de ongewijzigde prijzen van de laatste Dyna's. Nu echter breidt de gamma zich algauw uit met het Tigre model en de "Jaeger" koppeling. Terwijl de verkoopscijfers flink stegen in 1957 (van 351 in '56 naar 725) en in 1958 (1.269), bleven ze op gelijk niveau in 1959 (1.271).

Stijging van het verkoop

 

   Met de PL17 wordt echter weer een spectaculaire sprong gemaakt naar de 3.911 wagens in 1960, wat Panhard in België meteen op de l2de plaats brengt onder de autofabrikanten, en dit met slechts één model. Wanneer de verkoop van Citroën wordt opgeteld bij Panhard, kant de S.B.A. Citroën zelfs schitterend uit als de derde Belgische invoerder met 17.131 verkopen, onmiddellijk na de machtige General Motors (520.206) en Ford Motor Cy (17.551), een onverhoopt resultaat, te wijten aan de onverdroten inspanning van de S.B.A. Citroen om de productie op te drijven in de fabriek van Vorst, die reeds op een jarenlange ondervinding kan steunen.

 

De fabriek in Vorst, in de omgeving van Brussel, werkt reeds voor Citroën sinds 1926. De vergrotingen aan de fabriek van Vorst sinds 1955 lieten een steeds grotere dagproductie toe van 41 voertuigen per dag in januari 1958 ging het naar 74 in januari 59, naar 123 in oktober 59 en 160 in mei 1960.

...maar dank zij de PL17!

 

    Het is echt niet overdreven te zeggen dat het succes van de Dyna en vooral de PL17 een hoogst belangrijke bijdrage leverden in deze spectaculaire stijging van de productiecadans.